Архів блогу

неділя, 18 лютого 2018 р.

1 57729
У травні 2018 року буде вже рік, як відійшов у вічність Блаженнійший єпископ-емерит Української греко-католицької церкви Любомир Гузар. Він був моральним авторитетом нації. Він не кричав і не наказував. Але вів за собою тисячі людей дорогою любові й поваги до іншого.  Його промови миттєво розбирали на цитати.  Згадаємо його роздуми про відповідальність перед дітьми і замислимося…
….Цього разу хочу поміркувати над дещо іншою за своєю суттю відповідальністю — перед дітьми. Діти — важливі члени нашого суспільства, замислитися про відповідальність перед якими спонукає нас подвійна річ.
По-перше, діти не залишаються дітьми на дуже довгий час, бо процес формування майбутнього громадянина триває приблизно до двадцяти п’яти років. А, по-друге, від їх виховання залежить майбутнє нашого суспільства – держави.
Конкретніше, на що бажаю звернути увагу шановних читачів, – це представлення теми у формі відповідальності супроти дітей та молоді.
Цю відповідальність повинні брати на себе різні групи, що мають вирішальний вплив на розвиток громадян від моменту народження до, приблизно, закінчення навчання чи, іншими словами, до досягнення зрілості.
«Групи»  – це передовсім батьки, а далі вчителі на різних рівнях, а остаточно – все суспільство. Батьки, через яких народжується нова людина або, точніше, через яких людина від Господа отримує дар життя, мають визначальний вплив на розвиток особистості, а властиво – на її подальше життя.
Не беруся детально розглядати, які саме завдання мають батько й мати в перші роки життя дитини. На цю тему існує багато літератури, з якою дорослі повинні ознайомитися, щоб належно виконати своє покликання.
Існують також різні заходи (наприклад, зустрічі для наречених), організовані церковними чи суспільними групами.
Хочу обмежитися в цьому короткому дописі згадкою про два елементи, необхідні в перші роки життя.
Батьки мусять ставитися до своєї дитини як до людини, тобто дати їй відчути, що вона людина. Завдання, безумовно, дуже складне, але, знехтувавши ним, можна поставити дитину на фальшивий шлях.
Інший необхідний елемент – це виховувати дитину в атмосфері тепла і мудрої любові. Діти, які цього не одержали, – це ті, що в той чи той спосіб тікають з дому і блукають вулицями наших міст.
Нещаслива та дитина, між батьком і матір’ю якої є постійна незгода та непорозуміння, а ще гірше, коли батьки знущаються з дитини – як у фізичному, так і в моральному плані.
Наступна група, приклад якої є дуже вагомий у процесі виховання дитини, – це вчителі початкової та середньої школи.
Починаючи розмову про вчителів, автор цих рядків свідомо вжив слово «приклад». Бо зазвичай ми вважаємо школу установою, в якій дитина суто отримує знання. Так, знання потрібні, але це не найважливіше в процесі виховання.
Першочерговим є приклад вчителя чи вчительки, який захоплює дитину і зроджує в неї почуття глибокої пошани до своїх шкільних вихователів, такою мірою, що дитина бажає рівнятися на них.
Учитель, який тільки передає інформацію, властиво, мало відрізняється від бездушного комп’ютера. Тому установи, які виховують майбутніх педагогів, приймаючи абітурієнтів на навчання,  повинні звернути особливу увагу на їхні особисті прикмети.
Хотів би додати стосовно вчителів ще одне зауваження. Учитель має втішатися повагою батьків учнів, а батьки – зі свого боку – повинні поважати гідного вихователя їхніх дітей.
У житті молодої людини дуже важливим є період від 12 до 18 років. Це час, коли вже закінчилося дитинство, і людина починає критично мислити, розрізняти те, що будує гарні стосунки між людьми, і те, що їх робить одне до одного байдужим, безсердечним.
За умови нормального розвитку людина, хоч ще дуже молода, починає захоплюватися тим, що добре, й оминати те, що її вражає. Вона також починає самостійно вибирати, із ким спілкуватися.
Однак цей приблизно другий десяток життя людини має свої особливості, що можуть серйозно вплинути на її подальший розвиток.
Однією з цих особливостей є вплив батьківського життєвого прикладу. Батьки, закохані в гроші, можуть навіть свідомо передати дітям свій матеріалістичний світогляд.
Навпаки, батьки, які на перше місце в щоденному житті висувають справжні духовні цінності, передають їх як найкращу спадщину своїм нащадкам.
Це передавання позитивних чи негативних вартостей відбувається природним шляхом: що батьки думають, про що говорять, як поводяться – формує їхню дитину. Тож відповідальність батьків стосовно дітей у цей період їхнього життя не перестає бути надзвичайно важливою.
Звісно, не можна закривати очей і на інші джерела впливу на дітей і молодь, серед яких дуже важливими є ЗМІ та оточення ровесників. Автор цих рядків сподівається, що для аналізування цього буде інша нагода, хоча вже сьогодні запрошує батьків та інших зацікавлених осіб подумати і робити свої висновки.
Процес виховання далеко не вичерпується із закінченням середньої школи.
Добре впорядковане суспільство, що будує своє життя на солідних основах, забезпечує собі гарне майбутнє. Однак даймо щиру відповідь на запитання: чого можна сподіватися від майбутніх лікарів, юристів, підприємців, науковців, по суті, представників усіх професій, які свої оцінки та дипломи «купили», а не здобули власним зусиллям?
На превеликий жаль, наша вища освіта веде злочинну діяльність. Наслідки такої безвідповідальності з боку викладачів і керівництва навчальних закладів супроти майбутніх професіоналів чи працівників взагалі годі собі уявити.
Паралельно з цим можна хіба тільки розглядати крайній безлад у політичному житті, який баламутить майбутнє покоління громадян, що все ж таки мріє жити  в упорядкованому світі.
Сьогоднішня дітвора повинна бути основою нашої надії на справді краще майбутнє. Тому благаю всіх безвідповідальних батьків і вчителів схаменутися та не розбазарювати єдиний справжній скарб нашого народу. Так хочеться вірити, що зможемо відкинути погане і плекати те, що найкраще, найцінніше….
Любомир Гузар

вівторок, 13 лютого 2018 р.

РОБОТА В КОЛЕКТИВІ. КАР*ЄРА: 3 типи співробітників, які всіх дратують

Work.ua дібрав поширені  характеристики працівників, що отруюють життя всьому колективу. Сподіваємося, ви не знайдете у себе цих недоліків.


Кожен колектив - як окремий осередок суспільства, в якому є свої правила, свої «зірки», улюбленці і подразники. Work.ua на прикладі кіношних героїв розповідає,
 хто ризикує отримати погану славу і стати справжнім вигнанцем у команді.

Боягуз

У цього фахівця ніколи не допросишся власної думки. Він усім і завжди підтакує, з усіма згоден, при цьому своїх рішень у нього ніколи немає. На нього неможливо покластися у відповідальній ситуації, йому не можна довірити нічого серйозного, так як він завжди боїться помилитися. Зрештою на таку людину звалюють найпростішу монотонну роботу, яка не потребує особливої відповідальності.

У певний момент він ризикує цілком втратити свій авторитет і навіть втратити місце в компанії через повну відсутність амбіцій і рішучості.

Бовдур
Цей співробітник - джерело всіх проблем і турбот. Будь-яке завдання він виконує не так, як потрібно, зриває терміни, робить помилки. На відміну від Боягуза, він зовсім не боїться зробити щось не так і хапається за все на світі, в результаті не досягнувши успіху ні в чому.

Він дратує своєю манерою швидко і необдумано приймати рішення, перехоплювати ініціативу і «вбивати» навіть найкращу ідею. Іншими словами, такого колегу можна назвати вискочкою, який тягне ковдру на себе, нічого не віддаючи натомість.

До того ж йому не можна довірити нічого секретного. Такій людині складно тримати язик за зубами, вона хоче першою доносити «сенсації», за що може дорого поплатитися.

Бувалий (Перевірений)
Ще один герой нашого «роману». Він усе знає, все бачив, все вміє і всіх без кінця повчає. Замість того, щоб використовувати свої знання в справі, він лише вказує всім на помилки, нічого не радячи натомість і ніяк не допомагаючи поліпшити ситуацію.

Він уже займався таким же проектом, як у вас і, звичайно ж, зробив все в сто разів краще і швидше. Але він нічого вам не розповість і не допоможе - на це у нього немає часу або сил.

Такий співробітник часто «грає в одні ворота» і врешті-решт може залишитися не при справах. Адже для командної роботи потрібні люди, яким властиві взаємодопомога, делегування і бажання ділитися досвідом із колегами.
Як боротися з подразнювачами
Якщо у вашій компанії з'явився хтось із цієї трійці, слід одразу дати зрозуміти, за якими правилами ви звикли грати. Поговоріть із порушником спокою, поясніть, що  він міг би змінити в роботі і звичках, щоб стати цінним членом команди. Не будьте різким, але і не дозволяйте собою маніпулювати. 
Якщо відверта розмова не допомагає, можливо, варто залучити до вирішення проблеми начальство або співробітників з кадрового відділу. Адже через одного токсичного співробітника може страждати вся команда і її проекти.




Будьте взаємоввічливими, і нехай  вам ніколи не трапляються подібні «фахівці», а робота приносить задоволення!

За матеріалами work.ua

РЕФОРМА ШКОЛИ: МОН розробило положення про обрання директорів шкіл

Конкурс на посаду передбачатиме презентацію перспективного плану розвитку школи

МОН розробило положення про обрання директорів шкіл

Міністерством освіти і науки розроблений і запропонований для громадського обговорення проект Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти.
Проектом документа визначено загальні засади проведення конкурсів на посади директорів шкіл, етапи їх проведення, умови участі у конкурсах тощо.
Рішення про проведення конкурсу ухвалюватиметься засновником навчального закладу. Також засновник навчального закладу затверджуватиме персональний склад конкурсної комісії, яка обиратиме керівника школи.
Планується, що конкурсний відбір майбутніх директорів шкіл здійснюватиметься за результатами відкритої презентації перспективного плану розвитку навчального закладу, перевірки у кандидатів знань освітнього законодавства та концепції «Нова українська школа», а також співбесіди з конкурсною комісією.

Пропозиції та зауваження до проекту Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти можна надсилати до Міністерства освіти і науки на електронну адресу: v_bozhinskiy@mon.gov.ua. Обговорення триватиме до 23 лютого 2018 року.


четвер, 8 лютого 2018 р.

Журнал «На Урок» публікує матеріали для проведення шкільних заходів до визначних дат лютого

Авторські розробки, опубліковані у Бібліотеці сайту «На Урок».
Лютий буде передбачувано насиченим через велику кількість пам’ятних дат, про які буде потрібно поговорити з учнями протягом виховних годин та позакласних заходів. Аби підготуватися до них, необхідно витратити чимало часу для пошуку корисної інформації. Ми дбаємо про вас, тому вирішили підібрати якомога більше корисних матеріалів, розміщених на сторінках Бібліотеки освітнього проекту «На Урок». У минулому місяці вже була зроблена подібна підбірка, і у лютому продовжуємо започатковану раніше традицію.

Календар важливих дат у лютому

  • 6 лютого – Всесвітній день безпечного інтернету.
  • 12-18 лютого – Масляна.
  • 14 лютого – День святого Валентина.
  • 15 лютого – День вшанування учасників бойових дій на території інших держав.
  • 20 лютого – День пам’яті Героїв небесної сотні.
  • 21 лютого – Міжнародний день рідної мови.

Приклади сценаріїв та розробок до зазначених вище дат

Всесвітній день безпечного інтернету
За посиланням ви знайдете статтю, розмішену у журналі на сайті, з рекомендаціями, прикладами з бібліотеки та матеріалами, які можна використати для проведення загальношкільного Дня безпечного інтернету: Проведіть корисний урок до Дня безпечного інтернету з матеріалами від проекту «На Урок».

Масляна

Про матеріал: Розробка виховного заходу стане в нагоді класному керівнику напередодні свята Масляної. Розрахована на учнів 1-4 класів.


Про матеріал: Виховний захід для 8 класу, мета якого ознайомити учнів зі святом проводів зими – Масляною в Україні та світі, навчити робити народну ляльку-масляну, розширити знання про історію і сучасність оберегу.


День святого Валентина

Про матеріал: Адаптована для учнів 9 класу. У даній презентації зібрано матеріал відзначання свята в різних країнах. Закінчується захід солодким столом і подарунками, які дарують хлопчики дівчаткам.


Про матеріал: Розважально-конкурсна програма у 3 класі з використанням добрих і щирих віршів та пісень. Сприяє організації дозвіллєвої діяльності учнів, формуванню етикетних правил, розвитку творчої активності.


Про матеріал: Сценарій свята Дня Святого Валентина для дітей старшого дошкільного віку (5-7 років). Даний сценарій може бути корисний як вчителям, які працюють з дошкільнятами, так і вчителям, що викладає англійську мову в початковій школі (2-3 класи). На святі діти в ігровій формі закріплюють читання слів, що позначають членів родини, повторюють у пісенній формі вітання, вираз подяки англійською мовою, англійський алфавіт.


День вшанування учасників бойових дій на території інших держав

Про матеріал: Виховна година, присвячена патріотичному вихованню молоді. Розрахована на учнів старшої та середньої школи. Мета заходу у розкритті ролі українських військ у війнах на території інших держав, зокрема у Афганістані.


Про матеріал: Виховна година присвячена захисникам України. Формує уявлення учнів про обов'язок, мужність, героїзм. Показує роль самовиховання в формуванні моральної стійкості, мужності, почуття обов'язку і відповідальності перед Вітчизною. Матеріал можна використовувати до різних тематичних виховних заходів.


Про матеріал: Розробка виховного заходу адаптована до використання для роботи з учнями середньої та старшої школи. Містить повний сценарій проведення години спілкування з залученням багатьох учнів у класі. Мета: розкрити історичне значення війни в Афганістані та продемонструвати її вплив на історію України.


День пам’яті Героїв небесної сотні

Про матеріал: Сценарій виховного заходу для старшої та середньої школи, для проведення якого необхідно залучити школярів. Мета заходу у висвітленні значення подій 2013-2014 років в Україні, вихованні патріотичних почуттів та усвідомленні подвигу співвітчизників.


Про матеріал: Це урок пам’яті, який можна організувати на загальношкільній лінійці в пам’ять про Героїв Небесної Сотні, метою якої є виховання в учнів гідності за тих, хто віддали своє життя за волю країни. Щоб кожен зміг збагнути, що він може впливати на події і простір довкола себе.


Про матеріал: Матеріал адаптовано до використання у старшій та середній школі з залученням багатьох учнів у класі. Мета заходу – вшанувати пам'ять героїв Небесної сотні та воїнів, що загинули. Прищеплювати любов до Батьківщини, виховувати патріотичну свідомість, розвивати бажання стати гідними громадянами України.


Міжнародний день рідної мови

Про матеріал: Сценарій відкритого виховного заходу до Міжнародного дня рідної мови, розроблено для проведення заходу у середній та старшій школі. Створений, щоб формувати розуміння того, що українська мова – наш національний скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Допоможе розширити знання про красу й багатство української мови.


Про матеріал: Гра допоможе повторити, закріпити, узагальнити знання, уміння з української мови і підвищити інтерес до предмета, стимулювати різні види спілкування, розвивати мовлення.


Про матеріал: Сценарій загальношкільного заходу-конкурсу між учнями 5-11 класів. Містить також сценарій мовної інтелектуальної гри для 8-9 класів. Підходить для провдення тематичних заходів не тільки у лютому, а й у листопаді.

МЕТОДИКА. ДОСВІД. ПРАКТИКА... На урок: Три прийоми для активізації навчання учнів на будь-якому уроці Посильте зацікавленість школярів на уроці

   Прийоми, які доцільно використовувати на уроках з будь-якої предмету, в межах окремої теми за навчальною програмою.
Прийоми, які доцільно використовувати на уроках з будь-якої предмету, в межах окремої теми за навчальною програмою. У якому форматі здебільшого ви проводите уроки? А як здійснюєте перевірку знань? Учні завжди із захопленням сприймають будь-який формат роботи, за якими ви працюєте? Час від часу навіть у найкращого вчителя діти втрачають не тільки увагу на уроці, але інтерес до навчання. Тому пропонуємо 3 корисні прийоми роботи для того, щоб збадьорити учнів та налаштувати їх на продуктивну роботу на уроці. Читати далі...