Архів блогу

четвер, 8 лютого 2018 р.

МЕТОДИКА. ДОСВІД ПРАКТИКА....НА УРОК: Згадати все: дієві методики запам’ятовування, яким можна навчити школярів

 Джерело: На урок: Огляд простих та дієвих методик для швидкого запам’ятовування матеріалу, які можна використати у молодшій, середній та старшій школі.
Кожен учитель чув від своїх учнів щось на кшталт: я читав, але запам’ятати не зміг. Думаєте, вони говорять неправду? Не завжди. Інколи діти і справді не можуть запам’ятати, здавалось б, найпростіші речі. Великі об’єми інформації, перевтома, нервове напруження – все це може спровокувати проблеми з пам’яттю. Та й погодьтеся, що завчити все ідеально дуже складно.
Втім, ви можете допомогти своїм учням! Навчіть їх користуватися спеціальними методиками, що були розроблені саме для простого запам’ятовування навіть дуже складного матеріалу.

Молодша школа

Якщо ви працюєте у початковій школі, то варто зосередити увагу на максимально простих і, разом з тим, цікавих прийомах, які діти сприйматимуть, як веселу гру.
1. «Згадай та намалюй»
Ця вправа допоможе натренувати уважність. Вчитель зачитує ряд слів, наприклад: яблуко, повітряна кулька, квітка, гриб, м’яч, сонце, будинок, горщик, веселе свято, сумний день тощо. Після цього упродовж хвилини діти мають замалювати усі почуті слова. Звісно, якщо мова буде про конкретні поняття, то все доволі просто, а ось з абстрактними вже складніше, адже треба спочатку створити певний образ.
Поясніть школярам, що малюнки не мають бути шедеврами, головне аби вони асоціювалися з певними поняттями. Також не треба одразу просити дітей назвати слова, перейдіть до іншого завдання, а до цього поверніться через 15 хвилин. От тепер на основі малюнків діти мають пригадати, які саме слова ви їм назвали.
Згодом цю вправу можна ускладнити. Прочитайте невеликий текст та запропонуйте дітям не просто уважно слухати, а ще й уявляти яскраві образи, які потім треба швиденько замалювати. На основі малюнків вони потім зможуть пригадати, про що саме йшла мова.
2. «Прочитай і уяви»
Це завдання допоможе не тільки запам’ятати певну інформацію, а ще й навчить дитину образному мисленню. Чудово підходить для швидкого вивчення віршів.
Алгоритм роботи простий: прочитати перший рядок вірша та створити в уяві образ, який асоціюється з прочитаним. Таким чином треба поступово прочитати весь вірш. Потім учні мають згадати усі образи та прочитати вірш вже опираючись на них. Наприклад:
                         Мов краплин у Дніпрі, (річка та краплини води)
                         мов зірок угорі, (зірки на небі)
                         мов листви на гіллі – (листочки на деревах)
                         стільки книг на землі. (велика кількість книг на земній кулі)
Яскраві образи допоможуть дітям легко сприйняти текст вірша, а отже – швидко його вивчити.
3. Метод Айвазовського
Також можна потренувати зорову пам’ять. Розкажіть дітям, як великий художник Айвазовський малював свої картини: спочатку він приходив на берег моря, уважно дивився на хвилі, закривав очі та детально уявляв побачене, а потім відправлявся до майстерні, де й брався за роботу.
Запропонуйте дітям декілька хвилин поспостерігати за будь-яким об’єктом, а потім заплющити очі та у деталях уявити його. Після цього можна спробувати замалювати чи описати об’єкт словами (звісно, вчитель має його сховати). Чим більше нюансів діти зможуть пригадати, тим краще.
Все просто, чи не так? Але саме такі легкі прийоми запам’товування можуть бути використані школярами й у майбутньому. Наприклад, довести складну теорему простіше, якщо спочатку уявити всі етапи доказу в «малюнках».

Середня школа

У середній школі можна спробувати більш складні методики запам’ятовування, які, тим не менш, будуть цікавими учням.
1. Асоціативний ряд
Під час вивчення теми запропонуйте учням добирати до нової інформації добре знайомі образи. Наприклад, у ролі видатних історичних осіб можна уявити знайомих чи героїв книжок, синуси та косинуси можуть бути живими (учні можуть навіть вигадати невеличку історію про їх взаємини) тощо.
2. Групування
Дуже проста техніка: замість того, щоб просто заучувати весь матеріал, можна об’єднувати всю інформацію у групи за певними ознаками. Наприклад, у фізиці спочатку можна згадати імена всіх вчених і записати їх у алфавітному порядку. А потім навпроти кожного імені написати, чим саме прославився вчений, вказати формули чи основні положення відкритих ним законів.
Чому записувати імена варто в алфавітному порядку? Тому що потім так легше буде згадати потрібну інформацію незалежно від того, як вони були викладені у підручнику.
3. Метод Цицерона
Ще одна цікава техніка, яка навчить розкладати всю отриману інформацію по полицях. А це вже дозволить запам’ятати та легко пригадати все, що завгодно! Методика названа на честь відомого римського оратора Цицерона, який часто нею користувався. Суть методу проста: подавши учням нову тему, запропонуйте їм уявити себе у добре знайомій кімнаті. А об’єкти, які необхідно запам’ятати, треба подумки розмістити у цій кімнаті у певному порядку: починаючи від входу і за рухом годинникової стрілки.
Потім треба кілька разів «пройтися» кімнатою та повторити що і де лежить. Це дуже просто і разом з тим ефективно: при потребі учні згадають якщо не всю, то більшу частину інформації.

Старша школа

Для учнів старшої школи також можна підібрати цікаві та дієві техніки для легкого запам’ятовування, які стануть їм у пригоді й у подальшому житті.
1. Ментальна карта
Це популярна та дієва техніка візуалізації мислення, яку можна використовувати під час опрацювання фактично будь-якої теми. Намалювати таку карту дуже просто. Вона має виглядати наступним чином:
  • в центрі чистого аркушу обведена у коло тема вивчення;
  • від центру мають відходити різнокольорові лінії, на яких записуються ключові слова (виконуйте правило: одна лінія – одне слово);
  • від основних ліній можуть відходити додаткові, так чи інакше пов’язані з ключовими поняттями;
  • можна та навіть потрібно використовувати невеличкі малюнки чи символи.
Така ментальна карта стане для учнів чудовим помічником: завдяки їй можна не лише опанувати новий матеріал, а й упорядкувати власні знання.
2. Власні коментарі
Нехай учні не бояться взяти на себе роль експертів! Під час вивчення нового матеріалу можна залишати власні коментарі до тез чи подій, які треба запам’ятати. Таке емоційне та інтелектуальне включення до процесу допомагає швидко засвоїти інформацію та майже відчути себе її співавтором.
3. Метод Симоніда
Розкажіть учням, що запам’ятати будь-що можна, «прив’язавши» це до зовнішніх обставин. Запропонуйте подумки зосередитися на образі вчителя, коли він розповідав нову тему, чи пригадати, яка обстановка була у класі. Також можна тримати у руках невелику іграшку або взагалі включити легку приємну музику. Чуттєві образи та емоції допоможуть не просто внести нові знання до скарбнички пам’яті, а потім ще й легко відтворити вивчене.

неділя, 4 лютого 2018 р.

ТОП-10 чудернацьких шкіл у світі



0 10280


Школа, де можна сваритися і нічого не робити, школа пригод, школа на плаву та інші дивовижні навчальні заклади з усього світу. Допоки у вітчизняній освіті розмірковують над  нововведеннями, у світі більшає шкіл, які вже активно застосовують освітянські ноу-хау, використовуючи новітні методи викладання і не тільки.
У деяких із них на зміну залізній дисципліні приходить лібералізм і заняття з кроскультурних комунікацій. Учителі вигадують безліч хитрощів, аби зацікавити дитину навчанням: походи, покази фільмів, гранти на наукові дослідження, шкільні свята тощо. До того ж у кожній із таких шкіл обов’язковий індивідуальний підхід. Пропонуємо вам рейтинг 10 найбільш незвичайних шкіл у світі.
1. Підземна школа. Terraset Elementary School PTA (США)
Адреса: 11411 Ridge Heights Road, Рестон, Вірджинія 
Учні американської школи Террасет – майже діти підземелля. Школу побудували в середині 1970-х років, коли США огорнула енергетична криза. У країні ввели режим економії енергії, що використовувалася безпосередньо і для опалювання шкіл. У  Рестоні побудували школу Террасет: розрівняли пагорб, звели на цьому місці будинок, а потім засипали його землею. Природне земляне покриття давало тепло і зберігало енергію.

Перед проектувальниками стояло ще одне непросте завдання: приміщення треба було не тільки підігрівати, а й охолоджувати. Це потребувало нових енергетичних витрат. Проблему вирішили сонячні колектори. Сьогодні Террасет – це не тільки найбільш енергозберігаюча школа в країні, але й одна з головних туристичних визначних пам’яток міста.
На відміну від історії створення Террасет, процес навчання в школі навряд чи можна назвати оригінальним. Це молодша школа з традиційним для США набором предметів. Щоправда, час від часу школа проводить заходи для дітей і батьків на кшталт сімейного забігу вулицями міста або вечірнього бінго.









2. Школа без дисципліни. ALPHA Alternative School (Канада)
Адреса: 20 Brant Street, Торонто, Онтаріо
У школі ALPHA, що відкрила свої двері в 1972 році, панує вічне свято непослуху. Тут немає ані оцінок, ані суворого розкладу, ані навіть домашніх завдань. Ніхто не покарає за написану нецензурщину крейдою на дошці  і не стоятиме над душею. Учні самостійно вирішують, як провести навчальний день і які заняття відвідати.
Класи формуються не за віком, а за інтересами: разом із математикою і правописом передбачені заняття з ліплення, кулінарії і навіть елементарної філософії. Завдання вчителів – просто не заважати.
Якщо в школі виникає якась конфліктна ситуація, то скликається спеціальний комітет з учнів і вчителів. Сторонам дають можливість висловитися і обґрунтувати свою думку, після чого комісія пропонує варіанти вирішення проблеми. Головне – знайти рішення, яке сподобається всім.
Ще одна традиція ALPHA – проводити збори, під час яких діти нарівні з дорослими мають право висловитися про необхідність внесення змін у сітку предметів і систему управління школою.
3. Кочова школа. «Кенелекен» (Росія)
Адреса: Оленьоцький евенкійський національний район, Якутія

У минулому діти кочівників-оленярів або зовсім не здобували систематичної освіти, або були змушені залишатися в школах-інтернатах та місяцями не бачити рідних. Сьогодні ця проблема вирішується за допомогою кочових шкіл. У Якутії подібних НЗ уже більше десятка.

Одна з таких кочових шкіл – «Кенелекен». Вона є філією Харійалахської середньої школи Оленьоцького евенкійського національного району. На кожній новій стоянці кочівників, крім звичних споруд, тепер з’являється ще й шкільний намет. Учнів можна перерахувати на пальцях. Однак, попри нечисленність, згодом вони мало чим поступатимуться своїм одноліткам, яким пощастило навчатися в більш стабільних умовах. Діти займаються за спеціально складеним розкладом. Домашні завдання та контрольні отримують по інтернету – всі школи для дітей оленярів у рамках національного проекту мають доступ до супутникового інтернету. Після виконання завдань – відсилають їх назад, на перевірку.
4. Школа пошуку порозуміння. Busan International Foreign School (Південна Корея)
Адреса: 798 Nae-ri, Gijang-eup, Gijang-gun, Пусан
Учні школи для іноземців у південнокорейському Пусані цілий рік трудяться не покладаючи рук. Тут навчаються діти емігрантів або тих, хто приїхав до Кореї працювати на тривалий термін, а також хлопчики і дівчатка, які були переведені за обміном в одну з корейських шкіл і потребують адаптації. Інтенсивний режим необхідний для того, щоб швидше пристосуватися до нових життєвих умов і згодом успішно вступити в один із корейських вишів.
Юним емігрантам непросто подружитися з новими однокласниками в звичайній школі. Незнання місцевих традицій часто стає приводом для глузувань, що здатні завдати дитині психологічну травму. Багато вчителів Пусанської школи для іноземців за освітою – психологи. Вони навчають своїх вихованців, як порозумітися одне з одним, попри те, що багато хто з них ніколи не чули про існування країни, з якої приїхав їхній новий однокласник.
Більшість дітей вивчають одразу три мови: корейську, англійську, іспанську. У програмі також передбачені тематичні заняття, які не дають змоги забути культуру рідної країни.

Полікультурні школи є в багатьох країнах.
5. Школа приємної взаємодії зі світом. Mountain Mahogany Community School (США)
Адреса: 5014 4th Street NW, Альбукерке, Нью-Мексико
Щоб потрапити до школи Mountain Mahogany, треба виграти в лотерею. З офіційного сайту школи слід завантажити спеціальну форму, заповнити її, відправити факсом або поштою і чекати, коли пройде розіграш і буде оголошений список щасливчиків.
Підхід до процесу навчання в школі не менш оригінальний. Три принципи, на яких будується шкільна політика, – задоволення, безпека та емоційний розвиток. Програма створена на основі останніх неврологічних досліджень, згідно з якими запорукою доброї навченості є позитивна атмосфера й активна залученість. У школі є стандартні загальноосвітні предмети, але насамперед дітей у ній навчають взаємодії з навколишнім світом і побутових навичок: шиття, кулінарії, садівництва. Вчителі жартома називають учнів «маленькими садівниками». І не дивно: на території школи висаджені сотні дерев, про які необхідно дбати. Діти харчуються органічними фруктами, які самі виростили
6. Школа пізнання всього через музику. Choir Academy of Harlem (США)
Адреса: 2005 Madison Avenue, Нью-Йорк
Віддаючи дитину в Хорову Академію Гарлема, батьки забезпечують їй не тільки тренування голосових зв’язок, гастролі та прищеплення  духовних цінностей, а й базову освіту з гуманітарним ухилом.
Місія вчителів цієї школи – посприяти розвитку в дитині прихованих талантів. Тому основна програма складається з різних видів виконавських мистецтв: співу, танців, гри на музичних інструментах. Під час вступної співбесіди потенційного учня перевіряють на почуття ритму, орієнтацію в часі і концентрацію уваги. Однак першочерговою залишається любов дитини до музики. Якщо батьки не можуть дозволити собі купити музичний інструмент, школа надасть його у тимчасове користування.
Без уваги не залишається і фізичний розвиток учнів: у школі є бейсбольна і футбольна команди і, звісно, група чірлідерів.
7. Школа для біженців і нелегалів. «Бьялік-Рогозін» (Ізраїль)
Адреса: HaAliya, Тель-Авів
У лютому 2011 року «Оскар» за кращий короткометражний документальний фільм здобула картина «Тут немає чужих» Карена Гудмана і Кірка Саймона. 40-хвилинний фільм розповідає про ізраїльську школу «Бьялік-Рогозін», де навчаються діти біженців і нелегальних емігрантів. Вони приїжджають з усіх кінців землі, походять з різних родин і поклоняються різним богам, але на коротке життя кожного з них випало чимало випробувань. Багато хто втратив рідних і вони виснажені як фізично, так і емоційно. Деякі діти раніше ніколи не ходили до школи.
«Бьялік-Рогозін» дає дітям не тільки необхідні елементарні знання. Учнів там годують, поять і одягають. А найголовніше, що отримують учні від своїх наставників, – щира небайдужість і турбота. Тут дітей не вважають чужими або непотрібними, оскільки всі вони стали ізраїльтянами.
8. Школа на плаву. Школа Компонг Луонг (Камбоджа)
Адреса: озеро Тонлесап, село Компонг Луонг
Камбоджійське озеро Тонлесап, неподалік якого розташований знаменитий храмовий комплекс Ангкор Ват, вважається найбільшим прісним водоймищем Індокитайського півострова. Його навіть називають «внутрішнім морем». На поверхні озера знаходиться знаменита пам’ятка Камбоджі – плавуче село Компонг Луонг: житлові будинки, кафе, магазинчики і школа.
Для учнів школа на плаву стала другою домівкою в прямому сенсі цього слова – навчаються в ній здебільшого сироти. Тут  вони і живуть. Батьки багатьох із них загинули під час рибної ловлі: в сезон дощів рівень води в озері суттєво піднімається і плавати по ньому в човнах уже доволі небезпечно.
Забезпечувати дітей допомагають туристи: кожна нова група скуповує всі товари з прилавків місцевих крамниць і буквально завалює школярів іграшками, канцтоварами та солодощами.
9. Школа за принципом відкритий простір. Ørestad Gymnasium (Данія)
Адреса: Ørestads Boulevard 75 2300, Копенгаген
Будівля гімназії Орестад у Копенгагені, спроектована компанією 3XN, є справжнім витвором сучасного мистецтва як зсередини, так і зовні. У 2007 році гімназія була названа кращою будівлею Скандинавії. Це перший навчальний заклад, відкритий у Данії в рамках національної освітньої реформи.
Учні Орестад – старшокласники, які планують здобувати вищу освіту в галузі ЗМІ. Слово «комунікація» звучить тут на кожному кроці. Аудиторії школи відокремлені одна від одної доволі умовно – всі класи практично займаються в одному величезному приміщенні. У всьому будинку працює бездротовий інтернет, тому старшокласники постійно взаємодіють не тільки в реальному, а й у віртуальному просторі.
Розкішні кручені сходи, які з’єднують чотири рівні гімназії, учні називають серцем будівлі. Під час перерв вони валяються на яскравих подушках і роздивляються прикрашену круглими лампами стелю, що нагадує зоряне небо.
10. Школа пригод. Watershed School (США)
Адреса: 1661 Alpine Avenue, Боулдер, Колорадо
Занепад фермерської культури в США непокоїть не тільки самих фермерів і уряд, а й шкільних працівників. Інакше чим пояснити той факт, що в школі Watershed ввели програму Farm to Table, в рамках якої учні вирушають на одну з шести місцевих ферм і вивчають те, як працює ферма?
Загалом навчання в Watershed нагадує грандіозну пригоду завдовжки в кілька років. Звісно, діти займаються і звичайними предметами на кшталт математики та англійської, проте ці заняття можна стерпіти заради навчальних експедицій, які тут вважають найпродуктивнішим методом освіти. Так, архітектуру діти вивчають не в задушливих класних кімнатах, а на вулицях міста. Замість уроків географії та біології – сплавляються на байдарках по довколишніх річках і бродять лісом.
Учителі Watershed допомагають школярам писати пісні, створювати рок-групи, збирати роботів і вигадувати сценарії для відеоігор. Крім традиційних видів спорту на зразок футболу, учні займаються йогою, катаються на гірських велосипедах і грають у фрісбі.
Джерело: ПЕДПРЕСА УКРАЇНИ

Карантин у школах – діти самі вдома. Відповідальність і обов’язки



0 12916


У зв’язку з оголошенням у школах про введення карантину діти залишаються  вдома. Добре, якщо є бабусі, сусідки, знайомі, які можуть придивитись за дитиною. А якщо нема? Чим зайняти дітей, коли вони вдома самі?
Сам у квартирі – мрія багатьох школярів, вони завжди знайдуть, чим зайнятися, окрім виконання  уроків і домашніх обов’язків. Тут і телевізор, і комп’ютер, і планшет тощо. Найголовніше, коли дитина залишається вдома сама, вона повинна чітко усвідомити: є речі, яких робити не можна за жодних обставин.

  • Нікому не можна відчиняти дверей, навіть якщо це прийшла сусідка чи подруга мами.  Вхідні двері повинні відчиняти лише дорослі. Поясніть дитині, що у всіх близьких є ключі від квартири.
  • Не можна по телефону незнайомим людям розповідати, що вона (дитина) зараз сама вдома, а мама прийде тільки через годину. І взагалі не дозволяйте дитині вступати в тривалі бесіди зі сторонніми. Скажіть дитині, щоб незнайомим людям вона відповідала приблизно так: “Мама зараз дуже зайнята і не може поговорити з вами. Зателефонуйте через годину”. У цьому випадку ви, по-перше, не змушуєте дитину брехати, адже мама справді зайнята. А по-друге, стороннім невтямки, що дитина вдома сама.
  • Не можна нічого кидати з балкона та з вікна. До вікон взагалі краще не підходити і не визирати на вулицю. На вікна краще поставити спеціальні блокуючі засувки, що їх дитина не зможе самостійно відкрити.
  • Не можна гратися з електропобутовими приладами та газовою плитою.
  • Біля телефону повинен бути список потрібних номерів (ваш мобільний, татів, тітки, бабусі, і т.д.), щоб у разі екстреної необхідності дитина знала, куди їй телефонувати.  І обов’язково поясніть дитині, в яких випадках треба терміново дзвонити та кликати на допомогу.
Розплануйте разом із дитиною її день. Зазначте час, коли вона має пообідати, коли зробити домашні завдання, коли гратиме в комп’ютерні ігри, і що саме має обов’язково виконати по дому. Так ви зможете навчити дитину планувати свій час і любити порядок.
Десятиліття досліджень доводять: якщо дитина виконує обов’язкові хатні справи – це позитивно впливає на навчання, психіку, а також у майбутньому це піде на користь їхній кар’єрі. Згідно з дослідженням Марті Россмана, почесного професора університету Міннесоти, якщо ви з раннього віку привчите свою дитину виконувати хатню роботу, вона почуватиметься самостійною, відповідальною та впевненою в собі людиною.


Що саме може виконати дитина з хатньої роботи?
  • прибирати в квартирі: пилососити, підмітати, мити підлогу, витирати пил;
  • розкладати і розвішувати по місцях свої речі (чистий одяг вішати в шафу, а брудний відносити в пральну машину або в кошик для брудної білизни);
  • стежити за станом свого взуття, мити його в разі необхідності, завжди ставити на місце;
  • поливати квіти;
  • піклуватися про домашнього улюбленця: мити, витирати лапи, міняти вміст лотків;
  • застеляти своє ліжко;
  • мити посуд і розкладати його;
  • накривати на стіл і протирати стіл після їжі;
  • розсортувати і випрати в пральній машині одяг, розвісити прання тощо

вівторок, 30 січня 2018 р.

ВОДОГРАЙ: НОВИНИ ОСВІТИ: ОСВІТНІ РЕФОРМИ :1 лютого стартує о...

ВОДОГРАЙ: НОВИНИ ОСВІТИ: ОСВІТНІ РЕФОРМИ :1 лютого стартує о...:   Курс є частиною підвищення кваліфікації і дозволить навчити вчителів в обмежені терміни 1 лютого стартує онлайн...

НОВИНИ ОСВІТИ: ОСВІТНІ РЕФОРМИ :1 лютого стартує онлайн-курс для учителів 1-х класів

 
Курс є частиною підвищення кваліфікації і дозволить навчити вчителів в обмежені терміни











1 лютого стартує онлайн-курс для учителів 

1-х класів

Джерело: ОСВІТА  UA
1 лютого на онлайн платформі EdEra стартує навчання на обов’язковому «Онлайн-курсі для вчителів початкової школи», які навчатимуть 1-й клас з вересня 2018 року. Про це повідомила міністр освіти і науки Лілія Гриневич під час презентації онлайн-курсу.
За словами міністра, онлайн-курс, що є частиною змішаного навчання, дозволить підвищити кваліфікацію вчителів в обмежені терміни.
«У реформі Нова українська школа багато рішень народжуються вперше та вперше застосовуються в нашій системі освіти. Використання сучасних технологій – дистанційного курсу – одне з таких рішень. Воно формувалося з урахуванням величини завдання – перепідготувати 22 тисячі вчителів початкової школи, які повинні пройти підвищення кваліфікації в обмежені терміни часу. Забрати таку кількість людей з роботи, забрати їх з класів і відправити на тривалі курси підвищення кваліфікації фізично неможливо. Тому було вирішено використовувати формат змішаного навчання. Тобто навчальних 60 годин вчитель має пройти в межах дистанційного курсу, а ще 60 годин будуть спрямовані на очне навчання», – розповіла Гриневич.
Міністр також наголосила, що курс надасть учителям можливість ознайомитись з новим Державним стандартом початкової освіти, отримати практичні навички управління класом, навчитися методикам компетентнісного та інтегрованого навчання, ознайомитися з іншими сучасними методиками викладання в 1-му класі.
«Важливою частиною курсу є розділи, присвячені інклюзивній освіті та основам нейропсихології – науці, що дозволяє зрозуміти особливості функціонування мозку дитини, виявити причини труднощів у навчанні й усунути їх», – підкреслила міністр.
Як відомо, минулого тижня Міністерством освіти була затверджена типова освітня програмаорганізації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Раніше, Кабінетом Міністрів разом із Міністерством освіти було визначено категорії педагогічних працівників початкової школи, які у 2018 році мають пройти підвищення кваліфікації.